Dit is HPC Charlois

HPC Charlois ontleent haar missie en visie aan de missie en visie van HPC Rotterdam. 

Op HPC Charlois werken wij vanuit de groeigerichte mindset (Dwek, 2015) en zelf-determinatie (Ryan & Deci) voor leerlingen, hun opvoeders en ons personeel. Wij geloven in de kracht van het ontwikkelingspotentieel van ieder mens en het recht van ieder om zelf keuzes te mogen maken. Wij bieden kansen en mogelijkheden omdat wij hoge verwachtingen hebben van onze leerlingen, hun opvoeders en van ons personeel. Dat wat je nog niet kunt is een mogelijkheid tot leren en fouten maken is een manier om tot ontwikkeling te komen. Het is onderdeel van onze professionele opdracht om ieder in en om de school zo te begeleiden dat zij keuzes maken die bij hen passen en daarom goed voor hen zijn. 

Om onze leerlingen goed voor te bereiden op zelfstandig wonen, werken, vrije tijdsbesteding en volwaardige deelname aan de maatschappij, werken wij vanuit onze ‘visieposter’ (bijlage 1). De visieposter beschrijft de competenties van ‘De HPC Leerling’. Deze competenties zijn opgesteld door het team, op basis van de vier domeinen van het praktijkonderwijs, de bouwstenen van Burgerschapsonderwijs van SARO (bijlage 2) en onze ervaringen met- en wensen voor onze leerlingen in de toekomst. Met de onderbouw- middenbouw- en bovenbouw de visieposter wordt toegewerkt naar uitstroomcompetenties voor onze leerlingen. De poster geeft richting aan ons onderwijs en word ingezet om inzichtelijk te maken waar een leerling staat in zijn/haar ontwikkeling.